Sunt puține evenimente de digital marketing și social- media în România, care să n-o fi avut pe Ruxandra Babici ca invitat sau speaker, măcar o singură dată! Și nu cred că sunt mulți oameni care ”mănâncă” on-line ”pe pâine”, care să nu-i cunoască numele! În urmă cu câțiva ani, Ruxandra și-a făcut apariția pe scena digital-marketingului românesc, iar prin perseverența și autenticitatea care o caracterizează a reușit să devină o autoritate în domeniu!
Ruxandra Babici este consultant digital marketing, speaker, trainer, antreprenor, cu o experientă de 10 ani în comunicare și fidelizarea macro- audiențelor, și chiar are un job full time în HR employer branding. Unul dintre obiectivele sale profesionale este faptul că își dorește să- i ajute pe antreprenori să- și lanseze și să-și crească o afacere.
Pentru a-și atinge obiectivul, Ruxi muncește din orice colț de lume s-ar afla, crede-mă pe cuvânt! Chiar acum, dacă intri pe contul ei de Instagram, o vei găsi undeva prin Bali, muncind pentru visul ei și bucurându-se totodată de lucrurile pe care le experimentează, la celălat capăt al lumii!
Ce m-a determinat pe mine să o abordez și să o provoc la o discuție? Faptul că Ruxandra Babici crede în vizionari. Și, mai mult decât atât, faptul că ea însăși este un vizionar!
Pe Ruxandra am cunoscut-o la un eveniment. În timp ce o ascultam, am avut unul dintre acele momente ”A-Ha!”. M-a călăuzit într-un domeniu despre care acum cred că este esențial… pentru un om cu blog!
Însă, înainte de toate, văd în tânăra cu ochii mari în care poți să te pierzi cu ușurință, o femeie care știe să- și acorde timpul necesar pentru reflecție personală, pentru visare și explorare interioară. Văd o persoană ambițioasă, un profesionist care inspiră, oferindu-le celor cu care lucrează autonomia de a decide cum doresc să învețe și să creeze.
Q: Ruxandra, cum sună, în linii mari, filozofia ta de viață? Care sunt principiile după care te ghidezi?
Nicoleta, nu te încurci, prima întrebare este și cea mai profundă. Norocul meu că îmi e ușor să răspund pentru că Slavă Domnului, îmi e foarte clar cine sunt, altfel ne blocam. 😀
Filosofia mea de viață este că putem și merităm.
Cred că suntem dominați doar de propria minte, nu de gene, nu de mediu, nu de societate și că asta ne dă o foarte mare putere dar și vulnerabilitate.
Principiile mele sunt: pozitivitate, meritocrație, generozitate și libertate.
Misiunea mea este să ajut oameni care au o viziune să o transforme în realitate profitabilă.
Iar viziunea mea este ca eu să îmi ofer mie, familiei mele dar și tuturor femeilor care interacționează cu mine independență financiară și putere să facă orice.
Q: Din punctul meu de vedere, ești unul dintre cei mai vizibili oameni de social- media marketing de la noi. Am avut ocazia să te observ și ca speaker la câteva evenimente de marketing și social- media. Vorbește-mi, te rog, despre experiența ta. Cum ai început să clădești brandul Ruxandra Babici și care este misiunea ta, ca și digital marketer?
În primul rând, mulțumesc, te ador! Contează mult pentru mine să aud asta din partea ta!
Eu cred mult în ce am de oferit. Simt că pot ajuta mulți oameni și pentru că am ceva de spus, sunt vizibilă. În realitate, sunt introvertită și natural mă feresc de atenție.
Acum port multe pălării: am un job full time în HR employer branding, sunt consultant digital marketing, speaker, trainer, antreprenor, am experientă de 10 ani în comunicare și fidelizarea macro audiențelor. Vorbesc în conferințe de business cu sute de participanți, scriu pentru reviste de business, creez conținut pentru comunitatea mea social media de aprox 30.000 de oameni.
Am început la 19 ani cănd mi-am dat seama că banii sunt cei mai buni atunci când sunt căștigați prin forțe proprii. Am lucrat la un salon la recepție, am văndut asigurări, am sortat corespondență. La 21 de ani m-am angajat în zona corporate.
Îmi place mult mediul acesta, nu mă înțelege greșit, dar la 27 deja era frustrant pentru mine faptul că rezultatele muncii mele nu influențau direct salariul pe care îi primeam. În plus, mi-am dat seama cât de ușor suntem de înlocuit și că piața este supra saturată cu forță de muncă talentată.
De aceea în 2016 am fondat prima mea afacere, un e-commerce, pe care am condus-o către profitabilitate prin puterea instrumentelor digitale. Am închis-o ulterior pentru că mi-a deschis calea către marea mea pasiune: marketing.
În ultimii 3 ani am fost consultant de marketing, comunicare, branding și social media pentru antreprenori și lideri.
Am început pentru că mi-am droit să construiesc ceva care să îmi asigure libertate financiară.
Iar pentru asta am simțit că trebuie să îmi creez singură oportunitățile iar numele meu era tot ce aveam.
Q: Că tot am pomenit cuvântul ”BRAND”… cum vezi tu un brand personal puternic? Cum îmi dezvolt un mindset de brand, am nevoie de o strategie?
Un Brand este o promisiune.
Fie că este personal sau nu, fie că este un produs precum ciocolata Rom, un serviciu precum Uber, o persoană precum Oprah.
Un Brand este o promisiune. Promisiunea că acel nume va aduce ceva.
Uber e promisiunea că poți scoate telefonul din buzunar, poți apăsa un buton și o mașină va apărea să te ducă unde trebuie să ajungi.
Mentalitatea pe care trebuie să o dezvolți este că numele tău promite ceva. Iar puterea vine dacă oamenii cred promisiunea.
Q: Am sentimentul că acest interviu va fi citit de mulți antreprenori și bloggeri. Este blogul, în cazul meu mamapetoc.ro, un business? L-am pornit din pasiune și multă vreme l-am privit ca pe un hobby. Din perspectiva ta, aceasta este o abordare corectă?
Depinde!
Depinde ce îți dorești cu adevărat în sufletul tău (nu le nivel declarativ) să se întample: să fie un hobby sau să fie un business? Vrei să fie ceva care să îți ofere și satisfacții financiare pe lăngă cele emoționale? Vrei să te susțină sau măcar să îți asigure ție și familiei tale un trai mai bun?
Atunci blogul tău este un model de business.
Cred că dilema intervine de pe urma faptului că mult timp ni s-a spus că nu putem face ce ne pasionează. Că este utopic să trăim dintr-o pasiune. Că banii se câștigă greu, că munca e muncă și distracția distracție. Sau dacă transformăm o pasiune în afacere, atunci nu ne va mai face plăcere. Că tipologiile pot fi ”muncitorul onest”, ”artistul în mizerie”, ”bogatul nefericit” sau mai rău ”bogatul lipsit de scrupule”.
Ceea ce este complet fals!
Pentru că DA, putem avea un model de business care pornește din ceva ce facem și cu pricepere, si cu pasiune, și cu generozitate. Acesta este de fapt formatul ideal, sustenabil și sincer… total realist!
Dacă vrei ca proiectul tău să devină un business, îi faci un deserviciu să îl tratezi ca pe un hobby, pentru că va rămîne doar la acel nivel.
Iar mamapetoc.ro este deja business. Da, este pornit din pasiune și da, te încarcă pozitiv atât pe tine cât și comunitatea ta. Dar tot un model de business, cu potențial mare de dezvoltare și monetizare.
Ca acesta să se dezvolte, are nevoie de respectul tău și de investiții. De timp, energie, de bani. De un plan de dezvoltare, de metodă, de consecvență. De o rutină de a scrie, un program de a interacționa cu comunitatea, de proactivitate de a face networking, de a te promova.
Q: Cum pot eu Nicoleta, om cu blog, mic antreprenor aș putea spune, să țin pasul cu ce este nou în mediul online? Sau, mai bine spus, este necesar să țin pasul cu trendurile în social- media?
Am o veste bună pentru că probabil ești deja obosită de toate schimbările din social media și de faptul că zilnic apare ceva
Răspunsul scurt este: Nu. Și puțin da.
Aici este vorba de diferența între strategie și tactică. Tactica susține strategia, tactica se poate schimba, se poate adapta. Strategia este fermă. Strategia este imperturbabilă, durabilă. Partea minunată este că principiile strategice de marketing sunt aceleași de zeci de ani și nu se schimbă, doar se adaptează ușor decadei.
Ce este necesar pentru tine, Nicoleta, creatorul de conținut cu abordare antreprenorială este să ai în primul rând claritate asupra strategiei tale de marketing: Ce oferi? Cui? Cum monetizezi?
Acesta este un Marketing Plan. Este strategie.
Odată ce știi care este strategia, abia apoi poți vedea care sunt tacticile care te vor ajuta să faci viziunea realitate și te poți informa.
Da, social media evoluează, apar rețele noi, e important să fii la curent, dar partea minunată este că nu trebuie să știi tot și să fii prezentă în social media peste tot. Începe cu puțin, începe mic, odată ce stabilizezi ceva, extinde. Găsește ce faci bine și concentrează-te pe asta.
Tu ești un content creator: realizezi fotografii frumoase, ești storyteller și îți plac oamenii. Perfect. Instagram este platforma ta ideală. Apoi, tu ai extins și în offline cu evenimente. Acestea sunt tacticile tale
Dacă m-ai intreba ce trebuie să faci acum, eu te-aș întreba. Care este planul tău de marketing?
Fără acesta, nu pierde nici o secundă încercănd să ții pasul cu trenduri.
Q: La unul dintre evenimentele la care am participat, am avut ocazia să-l întâlnesc și să-l ascult pe Ambasadorul Israelului la București, David Saranga. Prezența pe scenă, discursul, toate au avut un impact puternic asupra publicului. Pe lângă faptul că persoana era foarte deschisă și carismatică, un lucu mi-a atras atenția în mod deosebit. Afirmația ”gândesc social- media”. Poți să- mi „traduci” cuvintele acestea? Cum înțelegi tu această afirmație?
În realitatea curentă, internetul e norma iar social media este pur și simplu forma actuală a internetului.
Trăim în era 3.0 și trebuie să înțelegem că toate unghiurile vieții noastre vor integra această realitate, de la modul în care interacționăm, învățăm, iubim, muncim, mâncăm, ne conectăm.
Ieșim la întălniri prin Tinder, alegem restaurantul prin Reviews sau Check Ins, ne promovăm afacerea prin Facebook Ads, găsim oportunități de muncă prin LinkedIn, ne conectăm cu mentorul prin Instagram Live.
Totul este social și interconectat.
Q: Înseamnă popularitatea online și monetizare? Poți fi popular în mediul online, fără să câștigi nimic? Sunt sigură că am în cercul meu de apropiați, câțiva oameni care își dau foarte mult silința să fie ”populari” ca și cum doar acesta este ingredientul secret pentru monetizare.
Înțeleg perfect, mai ales că în online este ușor să ajungem să ne comparăm cu alții și să folosim numărul de Followers & Likes ca etalon. Dar crede-mă, popularitate NU înseamnă profitabilitate!
Uite, poți fi urmărit de mii de oameni dar dacă nu sunt oamenii potriviți, atunci nu vor investi în ce ai tu de oferit! Simplu. Nu vor fi interesați. Nu vei monetiza.
Nu este nimic fundamental în neregulă cu a-ți dori să fii popular, dacă de asta ai nevoie acum. Dacă îți dorești validare, dacă tu comunici pentru likes doar din vanitate pentru a auzi mereu că ești genial și superb, este perfect OK. Eu nu judec, nici nu am cum, doar am început să comunic exact din motivul acesta și mi-a prins bine la momentul acela. Faptul că primeam validare din online m-a ajutat să trec peste o foarte mare supărare și apoi mi-a dat încredere să încep afacerea într-o perioadă în care aveam impresia că oricine este îndreptățit în afară de mine.
Dar
Și acesta este un mare DAR.
Dacă de fapt obiectivul tău de acum este de a monetiza, dacă tu ai un model de business, atunci datele problemei se schimbă.
Succesul tău în business va veni nu din câți oameni de urmăresc, ci din impactul pe care îl poți face pentru ei. Din câți oameni îți devin clienți. Din câți oameni cred promisiunea ta. Și au suficientă încredere în tine (pe bună dreptate) să acționeze la imboldul tău și să plătească din propriul portofel pentru ce promovezi tu.
Poți fii urmărit de 200 de oameni dar dacă sunt oamenii potriviți, atunci ai success!
Q: La polul opus, cunosc oameni care pun câștigul financiar pe primul plan, fără să se gândească deloc la brandul bersonal, la imaginea lor. Există un echilibru între cele două? Și dacă da, cum îl putem găsi?
Depinde, iarăși.
Ce am ajuns să înțeleg este că în orice industrie ai activa… chiar dacă ești chef, consultant, angajat, content creator, hotelier, lider, cazi în una din următoarele categorii:
- Genericul. Șoferul care vine după ce comanzi Uber. Poate fi oricine.
- Întămplătorul. Singurul fotograf de nuntă din oraș. Singurul om potrivit la momentul potrivit.
- Avizatul. Cel pe care îl alegi după ce intervievezi 100 de candidați. Pentru că este puțin mai priceput decât restul.
- Liderul. Cel cunoscut și cerut pentru nume, pentru promisiune. Cel despre care se spune ”este scump, dar merită”.
- Remarcabilul. Cel care dă tonul industriei sau o modifică fundamental. Care schimbă trenduri și setează dinamica.
Poți câștiga oriunde ai fi. Depinde cine vrei să fii.
Q: Pentru cei care doresc să-și lanseze un business ori s-au împotmolit la început de drum, ce soluții propui?
Dacă simți o dorință de a lansa un proiect, înseamnă că este exact ceea ce trebuie să faci și crede-mă, ai toate resursele interioare pentru a avea success. Tu ești cea mai puternică resursă. Odată ce ești tu acolo, restul vine.
Pentru restul, pentru metode și tactici, caută ajutor!
Învestește în tine ca să ai success, învață din experiența altora, lucrează cu cineva care a trecut prin proces, găsește o metodă, un sistem care este dovedit să aducă rezultate și aplică-l. Dacă există o resursă care comprimă experiența de ani de zile a altcuiva și tu poți avea acces, atunci folosește-o!
Uite, de accea am conceput Fortune Hub.
Fortune Hub este un un program online care oferă un sistem pas-cu-pas simplu de implementat pentru cei care vor să construiască un business modern prin instrumente digitale + o comunitate. Fortune Hub aduce structură, coaching, responsabilizare și suport.
L-am gândit special pentru antreprenorii care vor să scaleze afacerea online, pentru creatorii de conținut și profesioniștii care vor să devină un reper în industrie și să aibă rezultate și profit. Ce te învață este să construiești planul de marketing modern, să faci social media pentru a vinde orice și să construiești o reputație.
Sunt foarte entuziasmată pentru Fortune Hub, pentru că știu că poate ajuta mulți oameni. Programul comprimă tot ce am învățat în ultimii ani cu investiție pe care am suportat-o singură de câteva mii de dolari în cursuri, educație, cărți și mentori. De aceea este mai adaptat decât o carte, mai sigur decât testare pe cont propriu, mai accesibil decât un consultant.
Am vrut să fie și accesibil, ca oricine își dorește cu adevărat să construiască o prezență online să și-l poată permite. De aceea, invesiția este de doar 10 lei pe zi.
Q: Un brand, un business de succes, vine la pachet cu lucruri sau experiențe mai puțin plăcute, în opinia mea. Mă refer la hateri. Cum gestionăm situația în care cineva are un comportament agresiv, jignitor, în mediul online, la adresa noastră, fără să ne blocăm?
Aceasta este una dintre cele mai frecvente frici pe care le observ. Frica de a fi criticat. Creierul nostru este construit cu dorința de a fi acceptat în comunitate, pentru că în marea majoritate a istoriei umanității, să fim excluși din trib era echivalent cu moartea.
Societatea a evoluat foarte mult de atunci iar pericolul a dispărut, însă ritmul evoluției sociale a fost atât de alert încăt creierul uman nu a ținut pasul și încă manifestă unele frici care nu sunt valide.
Și este OK să resimțim frică, oameni suntem! Doar să nu le permitem să ne domine și să ne oprească.
Eu am stat mereu departe de conflicte, iar ceea ce ofer nu este controversat, dar am experimentat și eu partea mea de critică, bullying, calomnie, hating.
Și sunt tot aici!
De ce? Pentru că eu simt că am o misiune. Eu am o misiune mult mai mare pe Pământul acesta.
Și misiunea mea nu este să fiu unicul om din Univers care nu este criticat.
Aristotel spune că: Singura metodă de a evita critica este să spui nimic, să faci nimic, să fii nimic.
Uite cum abordez eu:
În primul rând, mă întreb:
-E acesta un punct valid? E o critică validă din care eu pot învăța ceva, ca mâine să fac și mai bine ce fac? Vine de la o persoană pe care o respect? Sau este feedback constructiv?
-Dacă da, atunci nu este confortabil pentru mine, dar este fair. Trăim, învățăm, ajustăm și continuăm. Nu sunt perfectă, am cele mai bune intenții, și vreau să ajut oameni la cel mai autentic mod, dar și eu greșesc. Des. Așa că mă responsabilizez să învăț din asta.
-Dar dacă nu? Dacă este ceva absolut răutăcios, lipist de respect, jignitor, dureros?
În primul rând, cazurile sunt rare.
În al doilea rând, eu știu că fiecare vede ceea ce este. Știu că aceia care stau în spatele tastaturii pentru a disemina ură în online, de fapt suferă. Au o durere pe care speră că o pot acoperi în felul acesta. De fapt, ceea ce spun sau scriu este despre ei, nu despre mine.
Voi repeta: este despre ei, nu este despre mine.
Când mi s-a întamplat, mi-am dat voie să trec prin toată paleta de emoții, de la negare (nu mă deranjează DE-LOC, hahaha), la furie (Cum de a îndrăznit? O să îi rup picioarele 🙂 ), târguială (dar poate îi scriuși o să vadă ce persoană minunată sunt de fapt), depresie (nu mai vreau să fac nimic, o să închid tot și o să stau în camera mea pentru restul existenței să mă uit la Friends), la acceptare: Viața merge înainte!
Q: Ce platformă social- media folosești cel mai mult, și de ce?
Eu folosesc cel mai mult Instagram acum. Am iubit platforma aceasta pentru ca mi-a fost usor sa gasesc inspiratie, apoi validare (da, sunt sinceră). Am folosit-o apoi ca pe un jurnal de călătorie, apoi am dezvoltat comunitatea mea aici și prin Instagram am cunoscut in ultimii ani marea majoritate a oamenilor geniali din viata mea.
Iar acum eu folosesc Instagram cu o mentalitate de Business. Pentru mine, e instrument, nu mai folosesc Instagram doar ca să țin legătura cu prietenii și familia.
Pe parte de business, Instagram pentru mine este No.1 sursă de trafic și leads, anul trecut a fost No.1 sursă de business nou. Iar anul acesta, planul e să fie locul 2, după recomandări.
Insă sunt foarte conștientă de problemele pe care mi le ridică Instagram mie, ca antreprenor.
Problema este că este un instrument pe care nu îl dețin, sunt ”arendaș” și nu am nici un control asupra felului în care operează. Eu prin Instagram doar ”împrumut” spațiu de emisie, ”închiriez” o comunitate.
Uite, voi fi foarte onestă. Anul trecut aveam un Reach mult mai mare decăt acum. Acum o saptămână, de pe o zi pe alta, reach-ul meu a scăzut iarăși drastic! În decursul ultimelor 15 luni, deși comunitatea mea a crescut în continuare, reach-ul meu a scăzut cu 60%. Imaginează-ți cum afectază asta o afacere!
De aceea, prin ce fac, încerc să folosesc Instagram în continuare pentru a mă conecta cu noi persoane cu care rezonez, însă prioritatea mea devine să construiesc o metodă să țin legătura cu cei pe care îi pot ajuta în afara Instagram.
Și același lucru îl spun fiecărui antreprenor, content creator, consultant. Noi suntem vulnerabili în social media. Instagram e perfect ca să construiești un nume. Dar atenție să nu construim un Following, ci un business! Dacă ni se trage covorul de sub picioare și platforma dispare mâine, e impotant să aterizăm în picioare.
Este un principiu pe care l-am inclus și în Fortune Hub: cum putem să ne folosim de Instagram ca să deservească un scop de business.
***
Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care i le-am adresat Ruxandrei Babici. Cu toate că lista mea de întrebări este mult mai mare! Am scris la începutul acestui interviu că Ruxandra este un om care inspiră și, cu siguranță, mă inspiră și pe mine! Sunt convinsă că, pentru a reuși în mediul on-line și nu numai, trebuie să fiu deschisă, să-mi cultiv un întreg set de abilități, să investesc în lucrul acesta și să învăț de la cei mai buni!
Te invit și pe tine să te înscrii în Fortune HUB! Sunt convinsă că rezultatele vor fi peste așteptări! Dacă te hotărăști să urmezi acest plan modern de marketing, direct aplicabil pentru afacerea și cariera ta, în epoca 3.0, te rog să folosești codul ”MAMAPETOC”, în semn de apreciere pentru bloggerul tău preferat :). Dacă te înscrii folosind codul ”MAMAPETOC” vei primi un ”Ghid introductiv pentru Instagram”, în care vei găsi 5 idei pentru creșterea unui contului tău Instagram.
Mult succes!
Apreciez hotărârea cu care Ruxandra spune lucrurilor pe nume. Felicitări amândurora pentru ceea ce faceți!
Oana, multumesc foarte mult! Cred ca esti de acord cu mine cand spun, ca si Ruxandra, ca a venit timpul! Nu mai asteptam sa faca altcineva, nu mai asteptam momentul perfect! Noi suntem cheia si acum este momentul sa punem in practica, sa indraznim si sa realizam ce ne-am propus! O zi frumoasa si multe zambete!
Ce interviu fain! Imi da incredere ca da, si un blog poate fi un business daca stii sa il transformi. Si eu ma simt pe margine, la limita dintre cele doua si am nevoie de acel imbold. Poate reusesc prin Fortune Hub.
Imi place mult de Ruxandra si recunosc ca sunt printre putinii care nu stiau despre ea. Cred ca vita de mama proaspata m-a mai scos din circuit!:) multumesc pentru lectura
Alexa, pe mine ma inspira Ruxandra si am mare incredere in profesionalismul ei!