Inteligența emoțională a copilului, cheia succesului în viața de adult

8

Într-o seară, la aproape două luni de când a început clasa a VI-a, pe când ne povesteam  una alteia cum ne-am petrecut ziua, fiică-mea îmi spune:

-Știi, doamna dirigintă de simte rău! De câteva zile. Am observat asta încă de luni, la ora de dirigenție. Pare mai tristă. Iar când ne-a dat să completăm niște fișe, doamna a rămas pe gânduri și privea pe geam… părea tare supărată!

-Azi, la ora de engleză, era la fel! Cred că i s-a întâmplat ceva!  Dar eu i-am spus!

-Cum adică i-ai spus? am întrebat-o uimită.

-Păi, m-am dus în pauză la ea și am întrebat-o dacă se simte bine. Apoi am îmbrățișat-o!

După ce Diana mi-a povestit toate astea, am rămas mută. Pe de o parte, eram mândră că ea este atentă la cei din jur și le înțelege suferința, pe de altă parte eram îngrijorată.

Tot ceea ce-mi povestise părea să o afecteze mai mult decât era cazul.

-Oare doamna dirigintă a pățit ceva grav? mi-a pus întrebarea asta de câteva ori în următoarele două zile.

Nu după mult timp, povestea Dianei mi-a fost confirmată chiar de doamna dirigintă. Mi-a mărturisit că trebuie să facă o intervenție chirurgicală a glandei tiroide. A ținut să-mi precizeze că nici un elev, de când lucrează cu copiii, n-a fost atât de atent la starea ei. A impresionat-o mult sensibilitatea Dianei și mi-a mulțumit.

Cred că acesta este momentul în care am realizat că Diana este din ce în ce mai atentă la tot se întâmplă în jurul ei.  Întâmplarea asta și gestul Dianei m-au făcut să conștientizez încă o dată, cât de important este să dăm glas emoțiilor noastre. Să le facem să vorbească frumos, să se exprime în așa fel încât, atât noi, cât și cei din jur să avem de câștigat.

Așa că am devenit din ce din ce în ce mai preocupată de dezvoltarea emoțională a Dianei, a mea și a celor dragi mie.

”Viața de familie este prima școală a emoțiilor!”

Despre importanța inteligenței emoționale am tot auzit. În ultimii ani există chiar un interes considerabil pentru dezvoltarea acestui tip de inteligență. În plus, rezultatele multor cercetări arată că reușitele academice nu reprezintă cheia succesului în viață.

Un factor extrem de important în atingerea succesului în viață îl reprezintă tocmai inteligența emoțională.

Prima definiție a conceptului de inteligență emoțională a fost formulată de Mayer și Salovey în anii ’90. Ei o descriu ca fiind  „o formă de inteligență socială care implică capacitatea de a identifica nu numai propriile emoții sau sentimente, dar și emoțiile și sentimentele altor persoane… precum și capacitatea de a diferenția emoțiile și de a le folosi pentru a ne ghida gândurile și acțiunile.

Apoi a venit și Daniel Goleman care a adus în prim- plan și mai multe argumente.

Subiectul acesta reprezintă o mare provocare pentru mine! Din motivul acesta acord o mai mare atenție modului în care reacționează fiica mea preadolescentă, în diferite situații.

Este rolul meu să o îndrum și să-mi ghidez copilul pe un drum ”sănătos”. Este datoria mea să o încurajez să-și exprime sentimentele, indiferent de natura lor. Este datoria mea să o încurajez se întrebe care este sursa supărării sau a bucuriei ce o încearcă, să înțeleagă cauzele și consecințele emoțiilor.

Și nu este un lucru ușor!

Mai ales acum, când ea mai are un mic pas până să fie o adolescentă. Este în perioada dintre copilărie și maturitate. Acum, corpul fiicei mele se transformă, se dezvoltă. Ea experimentează tot felul de emoții declanșate de creșterea sânilor, de apariția mestruației, de creșterea pilozității și chiar de apariția câtorva coșuri pe frunte.

Apoi, se mai confruntă cu emoțiile colegilor de școală, cu ale profesorilor dar și cu ale noastre, ale părinților! Fiecare vine cu bagajul său emotional!

Așadar, emoții, emoții și iar emoții! Să le dăm ascultare, să le exprimăm și să le explorăm!

Cât privește dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor, nouă, părinților, ne revine o responsabilitate uriașă!

Ce putem face în acest sens?

  • Să ne calibrăm emotional cu copiii noștri, să empatizăm cu ei, să fim prezenți și să avem o atitudine deschisă;
  • Să evităm critica și responsabilizarea exagerată a copiilor;
  • În situațiile încărcate emotional, să fim capabili de autocontrol;
  • Să vorbim mai puțin!

Da, să evităm teoriile și explicațiile lungi care tind să fie duse la extrem, transformate în adevărate prelegeri. Sunt situații în care copiii își pierd interesul pentru conversație și nu reușesc să preia nimic din avalanșa de informații.

  • Să-i încurajăm pe copii să se pună în locul celorlalți. Să le înțeleagă emoțiile.

Cum s-a simțit colegul tău atunci când ceilalți au râs de el? Tu cum te-ai fi simțit dacă erai în locul lui? Cum ai fi reacționat?

  • Să stimulăm copiii să se implice în activități pozitive: să ajute un vecin în vârstă, să se joace cu copii mai mici, să participle la acțiuni de voluntariat etc.

Unul dintre principliile mele, ca mama, este să fiu conștientă că… nu știu totul! Nu dețin nici cunoștințele și nici nu am tact să rezolv toate situațiile dificile sau problematice cu care se confruntă sau va confrunta fiica mea, pe viitor.

Pentru asta, trebuie să am răbdare, trebuie să ascult și să fiu capabilă primesc informații de la specialiști. Și mai apoi să le interpretez corect ca să le pot aplica în relația cu Diana.

Iar evenimentul din luna mai este numai bun să pun în practică răbdarea, ascultarea, primirea  informațiilor, interpretarea corectă și aplicarea lor.

Vorbesc acum despre  seria de conferințe susținute de faimosul specialist american în parenting, doctor în psihologie clinică, Laura Markham, pe 13 mai, la București.

Cele două conferinţe dedicate părinţilor şi celor implicaţi în procesul de creştere şi educare a copiilor îşi propun să ofere sfaturi atât în partea dedicată tematicilor propriu-zise, cât şi în sesiunile de întrebări şi răspunsuri care le succedă şi în care publicul poate interacţiona direct cu specialistul american, pentru a obţine răspunsuri personalizate, potrivit fiecărei solicitări în parte.

Temele acestor evenimente susținute de Dr. Laura Markham sunt:

  • Cum să devii părintele blând de care are nevoie copilul tău
  • Cum să creşti un copil inteligent emoţional

Conferinţele din 13 mai fac parte din seria  Conferințele TOTUL DESPRE PARENTING şi vor aduce în atenţia publicului subiecte precum inteligenţa emoţională a copilului, comunicarea empatică, educaţia în care limitele sunt stabilite cu blândeţe şi cu atenţie la nevoile celui mic, conectarea sporită între părinţi şi copii, reglarea propriilor emoții şi împlinirea personală, metode pentru dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor. Toate sunt, potrivit specialistului, extrem de importante pentru armonia în familie, dar şi pentru a-l ajuta pe copil să devină un adult responsabil, sigur pe el şi fericit.

Dacă și tu ești un părinte preocupat de sănătatea relației cu copilul, te invit să participi la acest eveniment. Sigur avem ceva de învățat sau chiar de împărtășit cu ceilalți!

Pentru mai multe detalii de rog să accesezi:

http://www.totuldespremame.ro/lifestyle/agenda-familiei/dr-laura-markham-pe-13-mai-la-bucuresti-faimosul-specialist-american-parenting-va-sustine-o-serie-conferinte – anunț și video

Iar la http://e-parenting.ro/dr-laura-markham-la-bucuresti/ te poți înscrie.

Cercetările au arătat că acei copii crescuţi într-o manieră convenţionalăşi autoritară au un coeficient de inteligenţă mai scăzut şi sunt şi mai puţin inteligenţi emoţional. Totodată, ei au şanse mai mari să aibă probleme de autoreglare a emoţiilor negative şi să se confrunte cu diferite forme de dependeţe (alcool, mâncare, internet). Copiii care, prin stabilirea unor limite empatice, sunt crescuţi să fie inteligenţi emoţional, vor fi mai fericiţi şi vor avea mai mult succes atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală“, a declarat dr. Laura Markham.

8 COMENTARII

  1. De acord cu toate. Unul dintre cele mai grele lucruri pentru mine a fost și în continuare este să îmi mențin calmul în situații limită. De obicei exagerez.
    Din fericire, am învățat să îmi cer scuze de la fi-meu și el îmi spune că e ok, dar să încerc să nu mai reacționez așa.

    • Te cred pentru ca si eu fac la fel! Am invatat sa imi cer iertare, am invatat sa-i respect dorintele fiicei mele, chiar daca uneori contravin dorintelor mele. Are argumente bune si asta ma face sa fiu mandra ca are o personalitate frumoasa.

  2. Eu am fost anul trecut la conferinta Laurei Markham si a fost un moment plin de inspiratie pentru mine ca parinte, am invatat enorm de multe! Sunt curioasa cu ce impresii vei reveni in mai, dupa eveniment.

    • Eu abia o astept! Ar fi prima la care merg si sunt foarte incantata ca va aborda teme care ma intereseaza in mod deosebit! Voi reveni cu impresii! Multumesc

  3. Mi-a placut ce am citit, atat ca structura, dar si continut 🙂

    In ce priveste continutul, da, pentru mine partea cu emotiile este o mare tema, in copilarie nu le-am prea facut loc, desi ele s-au tot inghesuit in viata mea, asa ca acum lupt dublu, triplu, sa le accept, inteleg, sa ma folosesc de ele in asa fel incat sa avem o relatie win-win 🙂

  4. Iti multumesc, Alina! Intr-adevar, nici eu n-am constientizat importanta emotiilor foarte multi ani. Abia dupa ce am devenit mama lucrurile s-au schimbat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here